کاربرد وال پست منقطع در ساختمان چیست؟

کاربرد وال پست منقطع در ساختمان سبب درگیری دیواره‌های سازه‌ای و غیر سازه‌ای با اسکلت ساختمان شده و موجب افزایش مقاومت ساختمان دربرابر نیروهای لرزه‌ای می‌ شود. کاربرد وال پست منقطع در ساختمان بسیار پر اهمیت است چرا که لرزش حاصل از زلزله را مهار می‌کند. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا جزئیات بیشتری را بررسی کنیم. 

کاربرد وال پست منقطع در ساختمان چیست؟

قیمت وال پست منقطع

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت وال پست منقطع با ما تماس بگیرید.

آشنایی کامل با وال پست منقطع

وال پست منقطع یک روش مهار لرزه ای در زمینه سازه‌ها و دیوارهای غیر سازه ای است که شامل ورق های فولادی بوده و به صورت عمودی و افقی در ساختمان ها قرار می‌گیرند؛ آن‌ها معمولا با هدف جلوگیری از خطرات زلزله و افزایش ایمنی سازه در ساختمان‌ها به کار می‌روند. 

نحوه اجرای وال پست منقطع بدین صورت است که در وال پست های افقی، المان ناودانی شکل به طول ۲۰ الی ۳۰ سانتی متر و عرض ۷ سانتی متر زیر تیر ها متصل میگردد. نکته ی مهم در اجرای وال پست این است که فاصله بحرانی تیر رعایت شود و ناودانی در این فاصله نصب نگردد.

کاربرد وال پست منقطع در ساختمان این است که به هنگام زلزله نیرو های وارد کرده را به فریم منتقل کرده و باعث استحکام بیشتر دیوار و پیشگیری از تخریب آن شود.

به طور کلی، قیمت هر محصولی مانند قیمت میلگرد st37 در انواع مختلف آن با توجه به عوامل مختلفی تعیین می شود. یکی از اصلی ترین مواردی که قیمت میلگرد st37 را تغییر می دهد، کاربردهای متفاوت آن است.  

همچنین، قیمت میلگرد st52 هم مانند قیمت میلگرد st52 و رابیتس، به این عامل و عواملی دیگر بستگی دارد. اما نباید این نکته را فراموش کرد که کیفیت هم علاوه بر قیمت از اهمیت بالایی برخوردار است.

آشنایی کامل با وال پست منقطع

همه چیز در مورد کاربرد وال پست منقطع در ساختمان

انواع وال پست منقطع چیست؟

وال پست منقطع از نظر جنس و اندازه به چند نوع تقسیم میشود که به طور کلی براساس نوع مواد استفاده شده شامل موارد زیر میشود:

  • وال پست منقطع گالوانیزه: عضو اصلی این نوع وال پست ، ورق های فولادی داری پوشش گالوانیزه هستند که این پوشش گالوانیزه ای باعث افزایش مقاومت آنها در برابر زنگ زدگی و خوردگی بر اثر رطوبت خواهد شد. به همین سبب این مدل وال پست را می توان در سازه های خارجی که تحت تاثیر عوامل جوی مختلف قرار دارند مورد استفاده قرار داد.
  • وال پست منقطع ورق سیاه: برای اجرای وال پست منقطع ورق سیاه از ورق فولاد سیاه بدون پوشش گالوانیزه استفاده می شود . کاربرد وال پست منقطع در ساختمان بدون اینکه تماس مستقیم با عوامل خارجی داشته باشد ، معمولا در سازه های داخلی اجرا می گردد . 
در دسته بندی هر محصولی، علاوه بر توجه به کاربردها و ویژگی ها، باید به قیمت آنها هم توجه کینم. قیمت رابیتس در دسته بندی های متفاوت، تفاوت هایی را داراست که عوامل بسیاری در این تفاوت ها دخیل هستند. 
به علاوه، همانطور که گفته شد، قیمت وال پست منقطع هم در انواع و دسته های مختلف به دلیل ویژگی های متفاوتی که دارد، تفاوت هایی را شامل می شود که این تفاوت ها از عوامل بسیاری تاثیثر می پذیرند. 
انواع وال پست منقطع چیست؟

اجرای وال پست به چند روش صورت می گیرد؟

این نکته را بدانید که فرایندهایی مانند نصب و … ممکن است بر قیمت هر محصولی تاثیر بگذارند. برای مثال، قیمت فلنج ممکن است برای نصب تغییراتی را داشته باشد. البته این موارد به قرارداد شما با فروشنده بستگی دارد. 

همچنین، اتصال ناودانی به سازه باید به صورت مفصلی انجام شود. این اتصال باید به گونه‌ای باشد که ناودانی بتواند در هنگام زلزله به صورت کشویی حرکت کند. اتصال مفصلی ناودانی به سازه می‌تواند به وسیله بست‌های رادیکالی یا رول بولت انجام شود.

به طور کلی وال پست به سه روش اجرا می شود:

  1. اجرای وال پست به روش نبشی: در این روش به دلیل عدم استفاده یک تکه یا یکپارچه از ناودانی یا همان پروفیل های U شکل این تصور ایجاد می شود که اجرای وال پست به روش نبشی جزو روش های ارزان می باشد ، ولی هزینه بالای اجرا این روش یکی از معایب این روش به شمار می رود و زمان بالای اجرا نیز از جمله معایب دیگر این روش محسوب می شود.
  2. اجرای وال پست به روش ناودانی : در این روش ناودانی ها به صورت یک تکه مورد استفاده قرار میگیرند و به دلیل یک تکه بودن ناودانی ها اجرای این روش راحت تر از روش قبلی است ، اما پیاده سازی این روش به دلیل افزایش قیمت ورق هزینه زیادی نیاز دارد.
  3. اجرای وال پست منقطع: این روش یکی از بهترین و کم هزینه ترین روش های پیاده سازی وال پست به شمار می رود که وال پست ها در این نوع برخلاف وال پست نبشی نیازی به استفاده از قطعات و جوشکاری های سنگین ندارد، وال پست در این روش به دلیل یک تکه نبودن سبب افزایش ایمنی ساختمان می شود و علاوه براین از لحاظ اقتصادی استفاده از وال پست منقطع تا ۵۰ درصد هزینه را کاهش می دهد.
“کاربرد وال پست منقطع در ساختمان” در محل های مشخص شده روی دیوار و ستون ها نصب می شوند. برای نصب وال پست ها در سازه های بتنی، از رول بولت یا پیچ و رول پلاک استفاده می شود. در سازه های فلزی، نصب وال پست ها به صورت جوشی به ستون ها متصل می شوند.
علاوه بر فلنج، رابیتس و … قیمت انواع ورق ها مانند قیمت ورق mo40 در صورتی که فرایندهای بیشتری مانند نصب و … بر روی آن اجرا شود، قیمت آن را تحت تاثیر قرار می دهد، البته که این تاثیر بسیار نیست. 
اجرای وال پست به چند روش صورت می گیرد؟

مزایای کاربرد وال پست در ساختمان چیست؟

وال پست منقطع یا ناودانی منقطع یک ناودانی فولادی است که در طرفین یک دیوار نصب می شود و در نتیجه وال پست منقطع در زمان وقوع نیروهای لرزه ای دیوار را از دو طرف نگاه می دارد. 

این نکته را در نظر داشته باشید که قیمت هر نوع محصولی مانند قیمت میلگرد استیل، از کاربردهای آن تاثیر می پذیرد. قیمت میلگرد استیل در کاربردهای متفاوت به دلیل ویژگی و حجم مورد نیاز متفاوت برای هر پروژه، تفاوت هایی را داراست.

در دو طرف بال وال پست منقطع سوراخ هایی لوبیایی شکل وجود دارد که انتهای میلگرد های بستر به کار رفته در دیوار در آنها قرار می گیرند و این اتصال مفصلی به دیوار امکان اندکی جا به جایی را فراهم می سازد. 

وال پست‌ها مزیت‌های زیادی را دارند. آن‌ها عبارتند از:

تطبیق پذیری 

اولین مزیت وال پست ها تطبیق پذیری آنها است . از این پروفیل ها برای قاب بندی دیوارها ، ساخت پارتیشن ها ، و سقف های نگهدارنده می توان استفاده کرد و طراحی از پیش برش ، امکان نصب آسان را فراهم می سازد ، زیرا می توان به سرعت آنها را کنارهم قرار داد و نیازی به اندازه گیری پیچیده و برش در محل ندارد.

دوام وال پست

دوام وال پست یک مزایای دیگر آن محسوب می شود . این پروفیل ها اغلب از فلزات با کیفیت مانند آلومینیوم یا فولاد ساخته می شوند که به دلیل استحکام ، کیفیت و طول عمر بالای خود شناخته شده اند . این ویژگی باعث شده که وال پست به یک انتخاب مطمئن و طولانی مدت برای پروژه های ساختمانی تبدیل شود .

مقرون به صرفه 

به خاطر وجود حفراتی بر روی وال پست (ناودانی منقطع) آنها را نسبت به ناودانی های معمولی سبک تر می کند و به همین دلیل قیمت ناودانی های منقطع کمتر از سایر ناودانی ها است ‌. ولی ممکن است بنا بر شرایط وال پست  

این قیمت نیز دچار تغییر شود .

ایمنی وال پست 

از نظر ایمنی پروفیل وال پست نقش مثبتی دارد . پروفیل هایی که دقیق طراحی و تولید شده اند ، نصب دقیق را تضمین می کنند و خطر خطای انسانی را کاهش می دهند. این پروفیل ها اغلب ویژگی های ایمنی داخلی دارند مانند :  سوراخ های از پیش تعیین شده برای سیم کشی برق یا دنده هایی که برای پایداری بیشتر تقویت شده اند. 

علاوه بر آن، قیمت ورق آلمینیوم هم مانند سایر ورق ها و میلگردها و همینطور رابیتس، از کاربردها تاثیر بسیاری می پذیرد. کاربردهای ورق آلمینیوم تاثیر بسیاری بر قیمت آن گذاشته و به طور کلی بر صنعت ساخت و ساز هم تاثیر بسیاری گذاشته اند. 

مزایای کاربرد وال پست در ساختمان چیست؟

مدت زمان نصب وال پست ها چقدر است؟

مدت زمان نصب و اجرای وال پست ها براساس پیچیدگی و سرعت عمل اکیپ های اجرایی مشخص می‌شود . یکی از فاکتورهای مهم برای مهندسین مجری وال پست در ساختمان، زمان است؛ پس باید زمان اجرای وال پست را با اکیپ های ماهر تا حد امکان به حداقل رساند‌.

بهتر است در انتخاب هر محصولی به قیمت آن توجه کنید. مثلا، قیمت ورق هاردوکس برای انتخاب از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا بر کیفیت آن تاثیر مستقیم دارد. 

انواع ناودانی های منقطع 

برای اینکه بتوانیم به این سوال پاسخ دهیم باید به نکته مهمی اشاره کنیم که آن هم تقسیم بندی وال پست‌ها است. وال پست‌ها از لحاظ ظاهر و اندازه به دو نوع تقسیم می‌شوند.

وال پست های عمودی یا قائم 

از وال پست های عمودی در جاهایی استفاده می‌شوند که طول دیوارها بالا تر از ۴ متر یا طول دیوار ها ۴۰ برابر ضخامت دیوار باشد. برای کوتاه کردن دیوار و ممانعت از بار خمشی از این نوع وال پست استفاده می‌شود.

وال پست افقی 

در جاهایی که ارتفاع دیوار بیشتر از ۳.۵ متر است و یا ارتفاع دیوار از ضخامت آن ۳۰ برابر بیشتر است از وال پست افقی استفاده می شود .

دسته بندی دیگر وال پست ها از لحاظ اندازه است که وال پست هایی در عرض های ۱۰.۵، ۱۵.۵ و ۲۰.۵ سانتی متر برای دیوار هایی که عرض آنها ۱۰ ، ۱۵ ، ۲۰ سانتی متر هستند به کار می روند. در نمایندگی وال پست آماده، وال پست هایی که به آنها اشاره کردیم ارائه می‌شوند.

به علاوه قیمت میلگرد vcn هم از این قاعده مستثنا نیست و در هنگام خرید این نوع میلگرد از اهیمت بالایی برخوردار است. قیمت میلگرد vcn تاثیر بسیاری بر کیفیت آن دارد و در ویژگی های اضافی این نوع میلگردها هم تاثیر می گذارد. 

مدت زمان نصب وال پست ها چقدر است؟

مقایسه کاربرد وال پست منقطع در صنایع مختلف

وال پست منقطع نوعی سیستم مقاوم‌سازی دیوار در برابر زلزله و سایر نیروهای جانبی است که از مقاطع فولادی ناودانی یا نبشی در فواصل معین تشکیل شده است. این سیستم به دلیل عملکرد مناسب در زلزله‌های اخیر، به طور فزاینده‌ای در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جدول مقایسه کاربرد وال پست منقطع در صنایع مختلف: 

صنعتکاربردمزایا
ساختمان سازی– افزایش مقاومت دیوارها در برابر زلزله و باد – ایجاد یکپارچگی بین دیوار و اسکلت سازه –– افزایش هزینه ساخت – نیاز به دقت در اجرا – اشغال فضای بیشتر
سوله سازی– افزایش مقاومت جانبی سوله – مهار بادبندها و تیرهای سقف – – افزایش وزن سوله – نیاز به اتصالات پیچیده – خوردگی در محیط‌های مرطوب
پل سازی– افزایش مقاومت دیوارهای جانبی پل – مهار عرشه پل –– افزایش پیچیدگی طراحی – نیاز به مصالح با مقاومت بالا – هزینه بالا
نفت و گاز– افزایش مقاومت دیواره‌های مخازن و پالایشگاه‌ها – مهار تجهیزات و لوله‌ها –– نیاز به مصالح ضد زنگ – پیچیدگی اجرا در محیط‌های صنعتی – هزینه بالا

سخن پایانی

وال پست منقطع یک دارایی ارزشمند در صنعت ساخت و ساز محسوب می‌شود. زیرا متخصصان صنعت ساخت و ساز با استفاده از وال پست منقطع می‌توانند روند ساخت و ساز را بهبود بخشند و به نتایج بهتر و ایمن تری دست یابند. امیدوارم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. 

02168517000