کاربرد ناودانی در انواع سازه ‌ها و بررسی دیگر جزئیات

ناودانی یکی از مقاطع فولادی بلندی است که یکی از اجزای دسته پروفیل‌های باز محسوب می‌شود. ساختار این پروفیل به شکلی است که از یک سطح افقی به نام جان و دو سطح عمودی به نام بال تشکیل شده است. از این پروفیل در صنایع مختلفی از جمله ساختمان‌سازی استفاده می‌شود. انواع مختلفی از لحاظ وزن، کاربرد، نوع ساخت، جنس و شکل ظاهری وجود دارد که بهتر است با آنها در این مقاله آشنا بشوید. 

کاربرد ناودانی در انواع سازه ‌ها و بررسی دیگر جزئیات

قیمت ناودانی

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت ناودانی با ما تماس بگیرید.

بررسی تاریخچه ناودانی

در اوایل قرن نوزدهم، پروفیل‌ های مختلفی از جمله ناودانی مورد استفاده قرار گرفت. میزان استفاده از این پروفیل به سرعت افزایش یافت؛ به طوری که در جنگ جهانی دوم این قطعه فولادی به یکی از مهمترین مصالح در صنعت ساختمان سازی تبدیل شد.

با توجه به کاربرد ناودانی در انواع سازه ‌ها و در صنعت ساختمان، متقاضیان محصولات فولادی رو به فزونی یافت که به همین منظور تولید کنندگان و کارخانجات بسیاری به تولید مقاطع فولادی به خصوص ناودانی پرداختند. 

در کل، روش تولید هر محصولی مانند ورق آلمینیوم بر قیمت ورق آلمینیوم، تاثیرگذار است. قیمت ورق آلمینیوم از روش تولید آن تاثیر غیر مستقیم می پذیرد، زیرا ممکن است در روش تولید، آلیاژهای متفاوتی استفاده شود. 

به علاوه، این نکته درباره قیمت ورق هاردوکس هم صدق می کند. قیمت ورق هاردوکس در هنگام تولید، ممکن است با توجه به آلیاژهای مورد استفاده در آن و یا تفاوت در فرآیند تولید، تغییراتی در قیمت آنها مشاهده شود.

البته این نکته را هم نباید فراموش کرد که در تهیه هر محصولی مانند میلگرد ck45 و یا نبشی، مقایسه قیمت آنها در انواع مختلف اهمیت دارد، زیرا قیمت میلگرد ck45 با توجه به کاربردهای متفاوتی که دارد، تفاوت هایی را شامل می شود. 

بررسی تاریخچه ناودانی

همه چیز در مورد کاربرد ناودانی در انواع سازه ‌ها

انواع ناودانی چیست؟

به طور کلی کاربرد ناودانی در انواع سازه ‌ها به لحاظ تولید و شکل ظاهریی که دارند به انواع مختلفی دسته‌ بندی می‌شوند. چنانچه بخواهیم این قطعه فولادی را از لحاظ فرآیند تولید مورد بررسی قرار دهیم، لازم است که به دسته‌ های زیر اشاره کنیم:

از لحاظ فرآیند تولید، ناودانی ها به دو دسته نورد شده و پرسی تقسیم بندی می‌شوند.

به علاوه، در خرید میلگرد استیل هم، توجه به قیمت آن مهم است. قیمت میلگرد استیل، از کیفیت آن تاثیر بسیاری می پذیرد و طبیعتا، هر چه کیفیت بیشتر باشد، قیمت آن هم بیشتر خواهد بود.

ناودانی نورد شده

در فرآیند تولید ناودانی‌ نورد شده، شمش خام حرارت دیده را با عبور از غلتک‌هایی که نورد نامیده می‌‌شوند، تولید می‌کنند. بسته به سایز و اندازه نوردها، سایز ناودانی ها نیز به همان اندازه از خط تولید بیرون می‌آیند که در اصطلاح به آنها ناودانی فابریک نیز گفته می‌شود.

ناودانی پرسی

همانگونه که از اسم ناودانی پرسی مشخص است، حاصل پرس کردن ورق‌هایی به طول 6 متر هستند که ممکن است این نوع از ناودانی‌ها طبق سفارش مشتری در اندازه‌های مختلف ثبت گردد.

از ناودانی پرسی با توجه به اوراقی که از آن تولید می‌شود، می‌توان در صنایع مختلفی استفاده کرد. همچنین در صنعت ساختمان سازی نیز برای ایجاد لبه‌هایی که نیاز به صاف بودن دارند، از ناودانی پرسی استفاده می‌کنند‌. 

به علاوه قیمت فلنج هم از این قاعده مستثنا نیست و در کاربردهای متفاوت، قیمت های متفاوتی را می توان پیدا کرد. برای انتخاب این محصول باید عوامل متفاوتی از آن را در نظر بگیرید و تنها قیمت فلنج برای خرید آن کافی نیست. 

انواع ناودانی چیست؟

تقسیم بندی پروفیل از لحاظ ظاهر به چه صورت است؟

جدا از مواردی که در رابطه با فرآیند تولید ناودانی‌ها به آن‌ها اشاره شد، می‌توان این پروفیل را به لحاظ شکل ظاهری نیز دسته بندی کرد:

  • ناودانی ساده: “کاربرد ناودانی در انواع سازه ‌ها” و در صنایع صنعتی و ساختمانی مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین ناودانی‌های ساده در ابعاد و اندازه‌های مختلف از 8 تا 16 متغییر می‌باشند. ارتفاع این نوع از ناودانی‌ها، از 30 میلی متر شروع و به 400 میلی متر می‌رسد؛ شایان ذکر است که ارتفاع و ابعاد این نوع محصول، به نیاز مشتری نیز بستگی دارد.  از کاربردهای این نوع از ناودانی می‌توان به استفاده در پایه و قاب دستگاه‌های صنعتی، چهارچوب‌ها، اتاق کامیون و … اشاره کرد.
  • ناودانی مشبک: تولید ناودانی مشبک از ورق گالوانیزه می‌باشد. روی سطح این نوع از ناودانی‌ها، سوراخ‌هایی برای موارد لازم مانند بستن پیچ و مهره تعبیه شده است. از کاربردهای ناودانی مشبک می‌توان به ساخت قفسه‌های فلزی اشاره کرد.
  • ناودانی سبک: علت این نام گذاری برای برخی از ناودانی‌ها این است که وزن آنها از وزن تعریف شده در جدول اشتال پایین‌تر میباشد.
  • ناودانی سنگین:ابعاد و وزن این نوع از انواع ناودانی‌ ها با اندازه‌های استاندارد جدول اشتال کاملا برابر است. طبق اندازه های ثبت شده در جدول محاسباتی، این نوع از ناودانی در تعدادی از کارخانه‌های داخلی و هم چنین در برخی از کشورهای اروپایی تولید می‌شود. 

تقسیم بندی پروفیل از لحاظ ظاهر به چه صورت است؟

کاربرد ناودانی ها شامل چه مواردی است؟

با توجه به ویژگی‌ های مختلف ناودانی‌ ها، کاربرد آنها نیز در انواع سازه‌ها مختلف است. از انواع این ویژگی‌‌ها می‌توان به اشتغال فضای کم، تحمل در برابر ضربه، مقاومت در برابر تنش‌های فولادی، کارآمد بودن در طولانی مدت، سرعت نصب بالا در ساختمان‌ها و کم بودن وزن اسکلت فلزی اشاره کرد.

از کاربردهای ناودانی در انواع سازه‌ها نیز می‌توان به ساخت نمای ساختمان، بناهای تاریخی، ساخت چهارچوب‌ها، ساخت خرپا، استفاده از ناودانی به عنوان تیر یا ستون، ساخت تشکیلات دریایی و در نهایت استفاده از ناودانی در ساخت ماشین آلات اشاره کرد. 

علاوه بر آن، قیمت رابیتس هم مانند میلگردها و نبشی ها، در انواع مختلف، تفاوت هایی را با نوع دیگر آن شامل می شود. به عنوان مثال، قیمت رابیتس در انواع دیگر آن با توجه به کاربرد متفاوتی که دارد، تفاوت هایی را داراست. 

البته بهتر است این نکته را بدانید که قیمت هر محصولی مانند قیمت وال پست منقطع، مانند نبشی در کاربردهای متفاوت، فرق می کند. البته تنها کاربرد عامل موثر بر این تفاوت قیمت در این محصولات نیست. 

کاربرد ناودانی ها شامل چه مواردی است؟

انواع ناودانی از نظر مواد سازنده چیست؟

یکی از موارد مهم در قیمت گذاری ناودانی تعیین جنس بکار رفته آنهاست. در حقیقت ناودانی‌ها از نظر جنس به دسته‌های مختلفی از جمله گالوانیزه، استنلس استیل و آلومینیوم تقسیم بندی می‌شوند.

از دیگر اجناس ناودانی می‌توان به ناودانی آهنی که خود به دو دسته ساده و مشبک تقسیم شده اشاره کرد. به علاوه، نوع ساده ناوادنی آهنی نیز در دو دسته صنعتی و ساختمانی قرار می‌گیرد.

به طور کلی باید به این نکته دقت کنید که قیمت هر محصول دیگری از ویژگی هایی که دارد، تاثیر می پذیرد. قیمت میلگرد st37 هم از این قاعده مستثنا نیست و از ویژگی هایی که دارد، می توان قیمت آن را تعیین کرد، اما این تنها عامل برای تعیین قیمت میلگرد st37 نیست. 

ضمن اینکه باید این نکته را بدانید که هر محصولی در انواع مختلف قیمت متفاوتی دارد. برای مثال، قیمت میلگرد st52 همانند نبشی در انواع مختلف، قیمت متفاوتی دارد که این تفاوت قیمت از تفاوت در ویژگی های آن و عوامل دیگر تاثیر می پذیرد. 

انواع ناودانی از نظر مواد سازنده چیست؟

استانداردهای تولید ناودانی

استانداردهای تولید ناودانی در اروپا UPN یا DIN-1026 و UNP می‌باشند که موارد گالوانیزه، استیل و آلومینیوم را در برمی‌گیرند. استاندارد تولید ناودانی در فرانسه نیز NFA 45-255 است که دربرگیرنده ناودانی استیل می‌باشد. استاندارد دیگر تولید ناودانی برای مقاومت در برابر خوردگی نیز DIN EN ISO 12944-3 است که جنس آن از استیل می‌باشد. 

در جدول زیر به بررسی این استانداردها به طور خلاصه می پردازیم:

استانداردنوع ناودانیابعاد بال (mm)
ملی 101UPN40 تا 300
DIN 1026UPN40 تا 300
JIS G 3101UPN40 تا 300
JIS G 3102INP50 تا 300

کاربرد ناودانی در انواع سازه ‌ها چیست؟

ناودانی‌ ها بر اساس کاربردهایی که دارند به دو نوع C و U شکل تقسیم بندی می‌شوند. نوع C به ناودانی UPE و نوع U به ناودانی UPN معروف هستند.

شکل ظاهری ناودانی‌های UPE یا همان C شکل به صورت بال‌های موازی بوده و در سویی دیگر شکل ظاهری ناودانی‌های UPN یا همان U شکل نیز به صورت بال‌های مخروطی و شیب‌دار می‌باشد. همچنین کاربرد هر یک این ناودانی‌ها در سازه‌ها و صنایع مختلف متفاوت است.

  1. استفاده از ناودانی‌ها در ساخت پشت بام: ناودانی که در ساخت سقف و پشت بام به کار می‌رود به ناودانی شیروانی معروف است. در حقیقت یکی از کاربردهای ناودانی شیروانی این است برای انتقال آب از روی سقف به سمت زمین مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  2. استفاده از ناودانی در ساخت چهارچوب درب و پنچره‌ها: از ناودانی‌ها برای افزایش ایمنی و استحکام درب و پنجره سازه‌ها استفاده می‌شود که در ابعاد و اندازه‌های دقیق و برش خورده و به یکدیگر متصل شده‌اند.
  3. استفاده از ناودانی در ساخت خرپا: سازندگان برای اینکه بتوانند یک سازه را در برابر نیروهای خارجی ایمن و مقاوم نگه دارند، از خرپا کمک می‌گیرند. در ساخت خرپا مقاطع فولادی گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرد که یکی از آنها ناودانی UNP می‌باشد.
  4. استفاده از ناودانی در نمای ساختمان: از دیگر کاربرد‌های ناودانی می‌توان به استفاده از آن در نمای ساختمان‌ها اشاره کرد که جزء مهم‌ترین کاربرد‌های این پروفیل نیز محسوب می‌شود. از ناودانی‌های آلومینیومی برای این بخش استفاده می‌شود؛ چرا که به علاوه مقاومت زیادی که دارد، از زیبایی ظاهری نیز برخوردار می‌باشد.
  5. استفاده از ناودانی در وال پست: از وال پست‌ها برای یکپارچه سازی عملکرد سازه‌ها استفاده می‌کنند که این امر باعث بالارفتن استحکام سازه در برابر فشار می‌شود.
  6. از پروفیل‌های گوناگونی از جمله پروفیل‌های قوطی، نبشی و ناودانی برای ساخت وال پست استفاده می‌شود.
  7. استفاده از ناودانی در ساخت سقف: امروزه به جای استفاده از تیرچه‌های چوبی برای سقف‌های سبک از ناودانی‌ها استفاده می‌شود؛ چرا که با تحمل فشاری که دارند، باعث افزایش مقاومت سازه می‌شوند.
  8. استفاده از ناودانی به عنوان تیر حمال: در قدیم ساختمان‌هایی که با قاب چوبی احداث می‌شدند، از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار نبودند؛ بنابراین به جای این قاب‌های چوبی از ناودانی فولادی که از استحکام بالایی برخوردار است به عنوان نقش تیر حمال استفاده می‌شود تا باعث افزایش مقاومت و استحکام بیشتر ساختمان گردد.

کاربرد ناودانی در انواع سازه ‌ها چیست؟

سخن پایانی

ناودانی یک نوع پروفیل باز محسوبرمی‌شود که در صنعت ساخت و ساز به ووفور از آن استفاده می‌کنند. به طور کل ناودانی‌ها مقاومت مطلوبی دارند و حتی در زمان قدیم از انواع ناودانی به عنوان استحکام سازی ساختمان بهره می‌بردند. 

02168517000