وال پست منقطع در سیستم های ایمنی چه نقشی دارد؟

اجرای روش مهار زلزله از اصلی ترین اصول پیاده سازی در ساخت و ساز ساختمان هست. وال پست منقطع روشی مطمئن برای کاهش خطرات زلزله و مهار لرزه در ساختمان شود. در ادامه این مقاله قصد بررسی سیستم وال پست منقطع و انواع آن بپردازیم. برای آشنایی با نحوه اجرای این روش پیشنهاد میکنیم تا انتها همراه ما باشید. 

قیمت وال پست منقطع

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت وال پست منقطع با ما تماس بگیرید.

چالش وال پست منقطع در جلوگیری از خسارات

ایران همیشه در معرض خطر زلزله است. قبلا فکر می‌شد که ساختمان‌ها با استفاده از المان‌های مقاوم، از زلزله محافظت می‌شوند؛ اما امروزه اجرای صحیح مهار لرزه‌ای در دیوارهای غیرسازه‌ای بسیار حیاتی است. استفاده از وال پست منقطع در سیستم های ایمنی یکی از روش‌های مهم در کاهش خطرات فرو ریختن دیوارهای غیر سازه‌ای است. 

به طول کلی باید این نکته را در نظر بگیرید که قیمت هر محصولی مانند قیمت ورق آجدار از اهمیت بالایی برخوردار است. البته به علاوه قیمت ورق آجدار، عوامل بسیار دیگری هم هستند که از اهمیت بالایی برخوردارند. 

همچنین، به عنوان مثالی دیگر هم می توان به قیمت تیرآهن هاش اشاره کرد. قیمت این تیرآهن به دلیل اهمیت آن در کاربردهای مختلف و استفاده از آن در ساختمان ها و البته ویژگی هایی مانند مقاومت در برابر زلزله، از اهمیت بالایی برای خریداران برخوردار است. 

همچنین، اتصال ناودانی به سازه باید به صورت مفصلی انجام شود. این اتصال باید به گونه‌ای باشد که ناودانی بتواند در هنگام زلزله به صورت کشویی حرکت کند. اتصال مفصلی ناودانی به سازه می‌تواند به وسیله بست‌های رادیکالی یا رول بولت انجام شود.

چالش وال پست منقطع در جلوگیری از خسارات

همه چیز در مورد وال پست منقطع در سیستم های ایمنی

در چه ساختمان هایی باید از وال پست منقطع استفاده می شود؟

آیین‌نامه 2800 در مورد اجرای وال پست و مهار لرزه‌ای در ساختمان‌ها حرف می‌زند. وظیفه اصلی وال پست، انتقال نیروهای جانبی به وادارها و سایر اجزاست تا اثرات لرزه را کاهش دهد. 

البته این را هم در نظر داشته باشید که قیمت هر محصولی مانند قیمت ورق هاردوکس در کاربردهای مختلف، متفاوت است. کاربردها جز عوامل مهم و تاثیرگذار بر قیمت ورق هاردوکس و محصولات دیگر هستند. 

به عنوان مثالی دیگر هم می توان به قیمت میلگرد استیل اشاره کرد. قیمت میلگرد استیل در کاربردهای مختلف، تفاوت هایی را شامل می شود؛ زیرا هر کاربرد ویژگی های مختص به خود را نیاز دارد. 

وال پست به دیوارها و اجزاهای افقی امکان حرکت در راستای افقی را می‌دهد تا در صورت وقوع لرزه، آسیب به اجزاهای غیرسازه‌ای کاهش یابد. اجرای وال پست منقطع در سیستم های ایمنی در هر ساختمان ضروری است و تمامی اجزاهای غیرسازه‌ای باید با روش‌های مرسوم وال پست، مهار شوند. 

کاربرد وال پست منقطع در ساختمان در محل های مشخص شده روی دیوار و ستون ها نصب می شوند. برای نصب وال پست ها در سازه های بتنی، از رول بولت یا پیچ و رول پلاک استفاده می شود. در سازه های فلزی، نصب وال پست ها به صورت جوشی به ستون ها متصل می شوند.

در چه ساختمان هایی باید از وال پست منقطع استفاده می شود؟

اجرای وال پست منقطع به روش نبشی چگونه است؟

این روش قدیمی اجرای “وال پست منقطع در سیستم های ایمنی” به صورت نبشی که به آن نمای نبشی هم گفته می‌شود، به معنای اجرای دیوار یا حائل به‌شکلی که زاویه‌ای شکل دارد است. این روش‌ها در معماری سنتی مورد استفاده بوده‌اند و دیگر در طراحی‌های مدرن زیاد دیده نمی‌شوند.

به طور کلی، اجرا و نصب هر محصولی ممکن است به طور غیر مستقیم بر قیمت آن تاثیر بگذارد. برای مثال، قیمت فلنج ممکن است از نحوه نصب و شرایط آن تاثیر پذیرد که این مورد بر اساس توافق شما و تولید کننده یا نصاب است.

به عنوان مثالی دیگر، می توانیم به قیمت ورق mo40 اشاره کنیم که این نوع ورق هم از این قاعده مستثنا نیست. قیمت ورق mo40 در بسیاری از موارد به عوامل مختلفی بستگی دارد که نحوه نصب و اجرا هم می تواند جز آن عوامل باشد. 

در معماری مدرن و معاصر، وال‌های پست به صورت مستقیم و موازی به هم اجرا می‌شوند تا فضای باز و شیشه‌ای بیشتری ایجاد کنند و طراحی بهتری را برای ساختمان فراهم کنند.

وال پست منقطع در صنعت معماری (ناودانی منقطع) چیست؟

وال پست منقطع یک اصطلاح استفاده شده در صنعت معماری است که به نوعی از طراحی و اجرای ساختمان اشاره دارد که در آن پایه‌ها یا ستون‌ها به نحوی طراحی شده‌اند که به نظر می‌رسد که از پایه‌ها جدا شده یا قطع شده‌اند، معمولاً به وسیله پنجره‌ها یا قطعات دکوراتیو دیگر. این استراتژی طراحی معمولاً به منظور ایجاد اثر بصری جالب و نوآورانه در فضای داخلی یا خارجی ساختمان به کار می‌رود. 

اجرای وال پست منقطع به روش نبشی چگونه است؟

انواع وال پست منقطع چیست؟

وال پست‌ های منقطع بر اساس نوع مواد استفاده شده، به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

  1. وال پست منقطع ورق سیاه: از ورق فولاد سیاه بدون پوشش گالوانیزه برای اجرای آن استفاده می‌شود. این نوع وال پست معمولا در سازه‌های داخلی به کار می‌رود.
  2. وال پست منقطع گالوانیزه: ورق‌های فولادی که دارای پوشش گالوانیزه هستند، به عنوان عضو اصلی به شمار می‌آیند. این وال پست معمولا برای سازه‌های خارجی که تحت تأثیر عوامل جوی مختلف قرار دارند، مناسب است.

وال پست‌ها برای دسته‌بندی دیگر و اندازه‌گیری ابعاد و اندازه‌گیری منقطع استفاده می‌شوند. اندازه‌ها و ابعاد وال‌پست‌های منقطع به نوع سازه و نیازهای ساختمان بستگی دارد. ارتفاع این وال پست‌ها بسته به ارتفاع سازه و طراحی ساختمان مشخص می‌شود. 

عرض این وال‌پست‌ها نیز می‌تواند از 10 تا 20 سانتیمتر متغیر باشد که بر اساس نیازهای ساختمان و افزایش استحکام سازه تعیین می‌شود. ضخامت نهایی وال پست‌های منقطع نیز معمولاً بین 2 تا 6 میلی‌متر است. با این حال، بسته به نیاز‌های ساختمان، ممکن است ضخامت‌های مختلف برای وال پست‌ها انتخاب شود. 

این نکته را در نظر داشته باشید که قیمت رابیتس در انواع مختلف آن تفاوت هایی را داراست. دلیل این تفاوت می تواند عوامل مختلفی را در بر داشته باشد اما به طور کلی می توان گفت که تفاوت در ویژگی های انواع آن موجب این تفاوت در قیمت رابیتس می شود. 

البته قیمت محصولات دیگر مانند قیمت میلگرد st52 هم از این قاعده مستثنا نیست و عوامل مختلفی مانند آلیاژ، کیفیت و … بر قیمت آن تاثیر بسزایی می گذارند. 

انواع وال پست منقطع چیست؟

نحوه اجرای وال پست منقطع در سیستم های ایمنی در ساختمان چگونه است؟

وال پست منقطع نوعی سیستم مقاوم سازی دیوار در برابر زلزله و سایر نیروهای جانبی است که از مقاطع فولادی ناودانی یا نبشی در فواصل معین تشکیل شده است. این سیستم به دلیل عملکرد مناسب در زلزله‌های اخیر، به طور فزاینده‌ای در ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همانطور که اشاره شد، نحوه اجرای هر محصولی می تواند به طور غیر مستقیم بر قیمت هر محصولی تاثیرگذار باشد. برای مثال، قیمت میلگرد ck45 هم ازاین قاعده مستثنا نیست اما باید توجه داشته باشید که این مورد بیشتر به توافق میان شما و نصاب و یا تولید کننده و قرارداد شما دارد. 

همچنین، به عنوان مثالی دیگر می توان به قیمت لوله درز دار اشاره کرد. قیمت لوله درز دار در انواع مختلف تفاوت هایی دارد. به علاوه، مواردی مانند نصب و … هم بر قیمت آن به طور غیر مستقیم تاثیر می گذارند. 

اجرای وال پست منقطع در سیستم های ایمنی شامل مراحل زیر است:

آماده سازی دیوار:

  • دیوار باید عاری از هرگونه سستي، ترک و ناهمواری باشد.
  • در صورت وجود ناهواری، باید با استفاده از مصالح مناسب مانند گچ و خاک یا سیمان کاری، سطح دیوار صاف و هموار شود.

نصب میلگرد بستر:

  • میلگرد بستر با قطر 10 تا 14 میلی متر در داخل دیوار و در امتداد طول دیوار قرار می‌گیرد.
  • این میلگرد باید به فواصل 50 تا 70 سانتی متر از یکدیگر و به صورت عمودی در دیوار قرار داده شوند.
  • میلگرد بستر باید توسط بست رادیکالی یا بست های مخصوص به دیوار متصل شود.

نصب ناودانی یا نبشی:

  • ناودانی یا نبشی با مقطع مناسب (معمولاً ناودانی C80 یا نبشی 4*4) در محل های مشخص شده روی دیوار و ستون ها نصب می شوند.
  • برای نصب وال پست ها در سازه های بتنی، از رول بولت یا پیچ و رول پلاک استفاده می شود.
  • در سازه های فلزی، نصب وال پست ها به صورت جوشی به ستون ها متصل می شوند.

نصب وادارها:

  • وادارها مقاطع فولادی عمودی یا افقی هستند که به منظور افزایش استحکام وال پست ها مورد استفاده قرار می گیرند.
  • وادارهای قائم در شرایطی که عرض دیوار بیشتر از 4 متر باشند استفاده می شوند.
  • تیرک افقی زمانی که ارتفاع دیوار بیشتر از 3.5 متر باشد، اجرا می‌گردد.
  • وادارها به ناودانی یا نبشی وال پست و همچنین به تیر و سقف متصل می شوند.

اجرای میلگرد اتصال:

  • میلگرد اتصال با قطر 10 تا 14 میلی متر برای اتصال وال پست ها به یکدیگر و به تیر و سقف استفاده می شود.
  • این میلگردها باید به صورت عمودی و افقی در داخل ناودانی یا نبشی قرار داده و توسط جوشکاری یا بست به آنها متصل شوند.

نحوه اجرای وال پست منقطع در سیستم های ایمنی در ساختمان چگونه است؟

وال پست ها چگونه به یکدیگر متصل می شوند؟

وال پست ها به عنوان ستون های عمودی در سازه های بنایی، نقش مهمی در انتقال بار دیوار به فونداسیون و افزایش مقاومت جانبی دیوار در برابر باد و زلزله دارند. اتصال صحیح وال پست ها به یکدیگر برای عملکرد صحیح آنها ضروری است. در جدول زیر، به مقایسه این روش ها می پردازیم:

روش اتصالمزایا
اتصال با میلگرد– ساده و کم هزینه – مناسب برای دیوارهای با ارتفاع کم
اتصال با نبشی– مقاومت بالا در برابر نیروهای جانبی – مناسب برای دیوارهای با ارتفاع زیاد
اتصال با بولت– بسیار مقاوم – مناسب برای دیوارهای باربر
اتصال با پروفیل– مناسب برای دیوارهای با ضخامت کم – تنوع در شکل و اندازه

وظایف مهندس ناظر در اجرای این روش چیست؟

در اجرای وال پست منقطع در یک ساختمان، وظیفه‌ی مهندس ناظر بسیار اهمیت دارد. این شامل انجام کنترل و نظارت بر اجرای صحیح این سازه می‌شود، از جمله:

  1. بررسی و تایید طرح و نقشه‌های مهندسی برای وال پست.
  2. نظارت بر فرایند اجرایی شامل بررسی مواد استفاده شده، روش‌های اجرا و کیفیت انجام کار.
  3. تایید اجرای درست و پایبند به استانداردها و مقررات مربوطه.
  4. رفع هر گونه مشکل یا نقصی در اجرای وال پست.
  5. تهیه گزارش‌های پیشرفت کار و مراحل اجرا به مالک یا مجری.
  6. بررسی نهایی و تایید اطمینان از اجرای صحیح وال پست به عنوان یک سازه امن و استاندارد.

مهندس ناظر با انجام این وظایف، به اطمینان حاصل می‌شود که وال پست به درستی اجرا شده و مطابق با نیازهای ساختمانی و ایمنی مورد نظر است. 

وظایف مهندس ناظر در اجرای این روش چیست؟

سخن پایانی

انتخاب نوع وال پست در سیستم‌های ایمنی به عوامل مختلفی مانند نوع سیستم، شرایط محیطی، الزامات ایمنی و بودجه پروژه بستگی دارد. در حالی که وال پست‌های پیوسته در بسیاری از موارد کارآمد و مقرون به صرفه هستند، استفاده از وال پست منقطع در شرایطی که نیاز به کنترل دقیق خرابی، افزایش انعطاف‌پذیری و ایجاد مسیرهای فرار وجود دارد، می‌تواند مزایای قابل توجهی را به ارمغان آورد. 

02168517000