رابیتس فولادی برای کارخانه ها و بررسی کاربردهای آن

رابیتس فولادی برای کارخانه ها نقش مهمی در تقویت سازه‌های صنعتی و افزایش ایمنی در محیط کار دارند. رابیتس از جمله انواع ورق‌های فولادی است که ظاهری متفاوت با بقیه این محصولات داشته دارد. همین موضوع سبب شده که کارشناسان زیادی این کالا را جزو ورق‌های فولادی ندانند و با اسم‌های دیگری مانند راویز آن را بشناسند. ما در این مقاله قصد داریم بیشتر رابیتس را به شما معرفی کنیم و از کاربردها، مزایا، معایب، انواع، ویژگی‌ ها و……. آن سخن بگوییم و به کاربرد رابیتس فولادی برای کارخانه‌ ها نیز اشاره ای داشته باشیم.

رابیتس فولادی برای کارخانه ها و بررسی کاربردهای آن

قیمت رابیتس

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت رابیتس با ما تماس بگیرید.

رابیتس فولادی چیست؟

رابیتس که آن را در صنعت به نام راویز و یا ورق فولادی مشبک نیز می‌شناسند از انواع ورق‌های فولادی بوده که در ساختمان سازی، زیباسازی و تزیینات مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

راویز شکلی توری دارد و توسط دستگاه‌های بسیار دقیق و حساس تولید خواهد شد. همچنین، استفاده از رابیتس فولادی برای کارخانه ها به عنوان مواد ساختمانی، باعث افزایش استحکام و پایداری سازه‌های صنعتی می‌شود.

ورق مشبک فولادی از تعداد زیادی سیم تشکیل شده که در مسیرهای موازی و منقطع قرار گرفتند. در آخر نیز، چشمه‌های گوناگونی را بر روی سطح ورق ایجاد کرده که بین ستون‌های این ورق قرار گرفتند و به همین خاطر این ورق در اندازه‌های مختلفی و برای کاربردهای بسیاری تولید خواهد شد. 

بعضی از آنها دارای چشمه‌ های بسیار گوناگونی هستند. رابیتس فولادی برای کارخانه‌ ها نیز بسیار پرکاربرد بوده است. در دسته بندی هر محصولی، علاوه بر توجه به کاربردها و ویژگی ها، باید به قیمت آنها هم توجه کینم. تعرفه رابیتس در دسته بندی های متفاوت، تفاوت هایی را داراست که عوامل بسیاری در این تفاوت ها دخیل هستند. 

رابیتس فولادی چیست؟

همه چیز در مورد رابیتس فولادی برای کارخانه ها

انواع دسته بندی رابیتس فولادی به چه صورت است؟

این رابیتس فولادی برای کارخانه ها مقاومت بالایی در برابر فشار، خوردگی و حرارت دارند که از آن‌ها به عنوان یک انتخاب ایده‌آل در صنایع مختلف استفاده می‌شود. ورق‌ های فولادی مشبک یا همان راویز بر اساس تعداد ستون، شکل شبکه‌ها، وزن و ابعاد به چندین مدل گوناگون تقسیم خواهند شد:

دسته بندی رابیتس بر طبق وزن

وزن ورق‌های فلزی از لحاظ مختلف، بسیار اهمیت داشته است. اول اینکه برای انتصاب قیمت راویز یا ورق فولادی مشبک باید اول وزن رابیتس گالوانیزه گرم و یا سرد را محاسبه کرد و سپس قیمت آن را بر اساس هر واحد وزنی محاسبه نمود. 

دوم وزن این مقطع‌ها جهت استفاده در سقف سازه‌ها بر انواع کناف و سقف کاذب و پوشش دهی روی ستون‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا مهندس را مسئول می‌کند تا با ترفندهای مختلفی تحمل سقف کاذب و یا بخش‌های دیگر را بالا ببرد. ورق فولادی مشبک بر طبق وزن به سه دسته تقسیم خواهند شد:
رابیتس یا راویز سبک: وزن کمتر از ۶۰۰ گرم
رابیتس متوسط: وزن بین ۸۱۰ تا ۸۴۰ گرم
رابیتس سنگین: وزن بیشتر از ۹۰۰ گرم

دسته بندی راویز بر طبق ستون

بر سطح مقطع راویز به علاوه شبکه‌های مختلف، چندین ستون هم قرار دارد. این ستون‌ها با اسم پل ستون هم شناخته می‌شوند و در نهایت در انتخاب استفاده‌های ورق‌های فولادی مشبک تاثیر شگرفی دارند. 

کالاهای داخلی اغلب به طور ۹ ستونه، ۱۱ ستونه و ۱۳ ستونه به طور رول شده روانه بازار خواهند شد. البته قابل توجه است که در سایر کشورها از رابیتس‌های ۱۷ ستونه هم برای کارهای مخصوصی استفاده می‌کنند. در کل این کالا به چهار نمونه بر طبق ستون تقسیم شده است.

به علاوه، همانطور که در ابتدا گفتیم، قیمت وال پست منقطع هم در انواع و دسته های مختلف به دلیل ویژگی های متفاوتی که دارد، تفاوت هایی را شامل می شود که این تفاوت ها از عوامل بسیاری تاثیثر می پذیرند. 

انواع دسته بندی رابیتس فولادی به چه صورت است؟

راویز بندی چیست و به چند نوع انجام میگیرد؟

راویز بندی روش ساختمانی و چند منظوره بوده که در انواع گوناگون برای هدف‌های متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نکته را بدانید که فرایندهایی مانند نصب و … ممکن است بر قیمت هر محصولی تاثیر بگذارند. برای مثال، قیمت فلنج ممکن است برای نصب تغییراتی را داشته باشد. البته این موارد به قرارداد شما با فروشنده بستگی دارد. 

استفاده از “رابیتس فولادی برای کارخانه ها” به دلیل وزن سبک و آسانی در نصب، هزینه‌های ساخت و نگهداری را کاهش می‌دهد. حال در ادامه مطالب به بعضی از انواع متداول و رایج راویز بندی اشاره شده:

  1. رابیتس یا راویز نما: راویز نما یکی از انواع بسیار مهم راویز بندی است که برای ساخت نماهای ساختمانی و با بهره‌جویی از ساختارهای نگهدارنده و مقاوم به کار گرفته می‌شود. این نوع راویز بندی، علاوه بر ایجاد مقاومت و پایداری ساختمان، گنجایش زیبایی و دکوری هم دارد. با توجه به مقاومت آن در مقابل شرایط جوی و آب و هوایی و وزنی سبک، معمولاً در طراحی نماهای امروزی و مدرن از این موع راویز استفاده می‌کنند.
  2. راویز سقف: یکی دیگر از انواع کاربردهای راویز بندی، استفاده از آن برای ساخت سقف‌های سبک و مقاوم در مقابل فشارهای متفاوت است. قابلیت سبک وزنی این نوع راویز بندی، سبب آسانی در ساخت و نصب آن می‌شود. چنین راویزی با افزایش مقاومت ساختمان، قادر است گزینه مناسب برای ساختن سقف‌های امروزی و مدرن، باشد.
  3. راویز دور ستون: این نوع رابیتس همچون روشی تقویتی تاثیرگذار برای محافظت اطراف ستون‌ها در ساختمان‌ها است. چنین رابیتسی با اعمال یک ساختار محافظتی بر دور ستون‌ها، میزان استحکام و مقاومتشان را بالا خواهد برد. از راویز دورستون برای حفاظت از ستون‌ها در برابر فشارها و اجسام و بارهای خارجی استفاده خواهد شد.

علاوه بر فلنج، رابیتس و … قیمت انواع ورق ها مانند قیمت ورق mo40 در صورتی که فرایندهای بیشتری مانند نصب و … بر روی آن اجرا شود، قیمت آن را تحت تاثیر قرار می دهد، البته که این تاثیر بسیار نیست. 

راویز بندی چیست و به چند نوع انجام میگیرد؟

کاربرد رابیتس در صنعت چیست؟

رابیتس ، ظاهر خاصی دارد. همچنین ویژگی‌ های رابیتس فولادی نسبت به سایر ورقه‌ها، باعث شده تا در عرصه صنعت به یک وسیله و محصول پرکاربرد خارق العاده تبدیل شود. رابیتس، کاربردهای مختلف و خاصی در برابر باقی ورق‌های فولادی دارد. 

این نکته را در نظر داشته باشید که قیمت هر نوع محصولی مانند قیمت میلگرد استیل، از کاربردهای آن تاثیر می پذیرد. قیمت میلگرد استیل در کاربردهای متفاوت به دلیل ویژگی و حجم مورد نیاز متفاوت برای هر پروژه، تفاوت هایی را داراست.

ورق فولادی مشبک در کارهای ساختمانی مقاوم عمل می‌کند و از این جهت از مرتبه منحصر به فردی برخوردار است. می‌توان گفت استفاده از این کالا در کارهای صنعتی ساخت و ساز، به این شکل است که اول این محصول در سقف ساختمان‌ها به کار گرفته می‌شود و دو طرف آن را با سیم‌های مخصوص راویز به میله‌ گرد وصل خواهند کرد. 

سپس یک فضای یکپارچه و هماهنگ برای انجام کارهای سفیدکاری، کناف‌کاری و گچ‌کاری ایجاد می‌شود. بهتر است این را بدانید که چنین محصولی برای ساخت انواع قفس‌های فولادی نیز به کار گرفته می‌شود. چنین قفس‌هایی بسیار شبیه به قفس‌های نگهداری حیوانات هستند. 

از یاد نبرید که قفس‌های راویزی مقاومت و استحکام بسیار بالایی دارند و در موقعیت‌های مخصوصی به کار گرفته می‌شوند. باید بگوییم که برای هماهنگی با نوع کاربرد چنین قفس‌هایی، چشمه‌های ورق مشبک نیز دارای انواع مدل‌های گوناگون تولید و تهیه  می‌شوند. 

علاوه بر آن، قیمت ورق آلمینیوم هم مانند سایر ورق ها و میلگردها و همینطور رابیتس، از کاربردها تاثیر بسیاری می پذیرد. کاربردهای ورق آلمینیوم تاثیر بسیاری بر قیمت آن گذاشته و به طور کلی بر صنعت ساخت و ساز هم تاثیر بسیاری گذاشته اند. 

بهتر است بدانید که علاوه بر تولید قفس، راویز کاربردهای گوناگون و مبتکرانه‌تری نیز دارد. مثلاً از این کالا برای ساخت انواع مجسمه‌های دست ساز استفاده می‌شود. به این طریق که ورق برای شکل اولیه چند بعدی مورد استفاده قرار گرفته و سپس باقی پوشش‌های تزیینی را برای مجسمه انتخاب می‌کنند.

کاربرد رابیتس در صنعت چیست؟

نکات مهم درباره انتخاب رابیتس فولادی برای کارخانه

انتخاب رابیتس فولادی برای کارخانه‌ ها و در کارهای ساختمانی به عنوان بخشی مهم به حساب می‌آید و به عوامل زیادی بستگی دارد که در تصمیم گیری موثر است. البته بهتر است در انتخاب هر محصولی به قیمت آن توجه کنید. به عنوان نمونه، قیمت ورق هاردوکس برای انتخاب از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا بر کیفیت آن تاثیر مستقیم دارد. 

از اصلی‌ترین عوامل تاثیرگذار بر کاربرد رابیتس فولادی برای کارخانه، نوع کار است. بدانید که در کارهای مختلف به نوعی خاص از راویز استفاده می‌شود. مقدار وزن بارهای محاسباتی بر کار موثر هستند. راویز با پل‌های زیادتر و تقسیم بندی‌های متعدد معمولاً برای کارهایی با بار سنگین متناسب تلقی می‌شود.

این مشخصات مانند اندازه، ضخامت و جنس راویز در انتخاب آن موثر  است. در این مورد به مقاومت در برابر خورندگی، مقاومت جوش و سایر خصوصیات نیز توجه می‌شود. راویز با کیفیت و ویژه دارای هزینه بالاتری خواهد بود.

به علاوه قیمت میلگرد vcn هم از این قاعده مستثنا نیست و در هنگام خرید این نوع میلگرد از اهیمت بالایی برخوردار است. قیمت میلگرد vcn تاثیر بسیاری بر کیفیت آن دارد و در ویژگی های اضافی این نوع میلگردها هم تاثیر می گذارد. 

رعایت مقررات و استانداردهای بین‌المللی از دیگر نکات در انتخاب راویز بوده است. شیوه نصب و اجرایی آن نقش زیادی در انتخاب راویز داشته است. با توجه به عوامل گفته شده ، خریدار باید با دقت زیادی راویز مخصوص کار خود را خریداری کند.

نکات مهم درباره انتخاب رابیتس فولادی برای کارخانه

مزایا و معایب رابیتس فولادی شامل چه مواردی است؟

هر کالایی علاوه بر مزایا و ویژگی‌های خوب، دارای معایب و نقطه ضعف‌هایی هم  هست که مصرف کننده باید به طور دقیق از آنها آگاهی داشته باشد. اگر کاربر بداند که ورق‌های فولادی مشبک دقیقاً چه عیوبی دارد، قطعاً بهتر می‌تواند از این کالا استفاده نماید و ماندگاری آن افزایش می‌یابد. به همین علت در ادامه می‌خواهیم مزایا و معایب انواع ورق‌های فولادی مشبک یا همان راویز را مورد بررسی قرار دهیم.

  • مزایا راویز فولادی:

راویزها جانشین سازگاری برای باقی توری‌های آهنی هستند. چون مقاومت آن‌ها در مقابل عوامل خورنده بسیار زیاد است و ماندگاری و سرعت استفاده بالایی دارند. همینطور این کالاها فرصت استفاده از طرح‌های متفکرانه و هنری را به مهندسان و پیمانکاران خواهد داد.

  • معایب راویز فولادی:

این کالاها تا حدی وزن سازه‌های فولادی و بتنی را زیاد می‌کند و پیمانکار را مجبور می‌شود که گچ‌کاری عمیق‌تری انجام دهد. با اینکار باعث زیاد شدن ریسک ترک‌های سقفی شده و روند گچ‌کاری سقف را تا حدی دشوار می‌سازد. در کل باید اشاره نمود که استفاده از راویز در سقف خانه‌ها و ساختمان‌ها منتخبی بوده که تماماً به اشتیاق و سلیقه طراح داخلی مرتبط است.

مزایا و معایب رابیتس فولادی  شامل چه مواردی است؟

مقایسه انواع رابیتس با یکدیگر

رابیتس، نوعی ورق مشبک فلزی است که در صنعت ساختمان‌سازی کاربردهای فراوانی دارد. این ورق‌ها از مفتول‌های فولادی با ضخامت‌های مختلف ساخته می‌شوند و در اشکال و اندازه‌های گوناگون به بازار عرضه می‌شوند. تنوع رابیتس‌ها انتخاب را برای مصرف‌کنندگان دشوار می‌کند. 

در این جدول به مقایسه انواع رابیتس با یکدیگر می‌پردازیم تا انتخاب را برای شما آسان‌تر کنیم:

نوع رابیتسورقوزناندازه چشمه
رابیتس گالوانیزهگالوانیزهسنگینبزرگ
رابیتس سیاهسیاهسبککوچک
رابیتس سبکگالوانیزهسبککوچک
سخن پایانی

رابیتس یا راویز یک نوع ورق فولادی  است که از ورق‌های گالوانیزه تولید می‌شود و ظاهر و شکلی توری دارد. این کالا در مقابل عوامل خورنده آهن مقاوم بوده و در کارهای ساختمانی، ساخت انواع قفس و مجسمه سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

به یاد داشته باشید که رابیتس فولادی برای ساخت کارخانه ها و استحکام سازی آنها بسیار حائز اهمیت بوده است. راویز را به نام ورق فولادی مشبک نیز خواهند شناخت. این کالا به علاوه مزیت‌های گوناگون معایبی نیز دارد. امیدوارم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. 

02168517000