تفاوت ورق سیاه با ورق ضد زنگ چیست؟

ورق های فولادی از محصولات پر کاربردی هستند که در صنایع مختلف با توجه به خصوصیاتی که دارند، برای اهدافی و نیاز های خاص صنعت مورد استفاده قرار می گیرند. ورق های فولادی در انواع شکل ها تولید و به بازار ارائه می شود که به دو صورت رول یا شیت به دست مصرف کننده نهایی می رسد. ورق های فولادی ضد زنگ و سیاه بر اساس نحوه ساخت و ابعاد با یکدیگر تفاوت هایی دارند. در این مقاله قصد داریم تفاوت ورق سیاه با ورق ضد زنگ را برای شما شرح دهیم. 

تفاوت ورق سیاه با ورق ضد زنگ چیست؟

قیمت ورق سیاه

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت ورق سیاه با ما تماس بگیرید.

در این مطلب با چه مواردی آشنا می شویم ؟ 

ورق سیاه چیست؟

آلیاژ فولاد پایه و اساس تولید و تفاوت ورق سیاه با ضد زنگ می باشد؛  نکته ای که مهم است این ورق در ویژگی های ساخت و مشخصه های شیمیایی و شکل ظاهری و جدول استاندارد تفاوت هایی با یکدیگر دارند. ورق های سیاه صخیم تر از سایر ورق های فولادی هم معادل خود هستند این امر موجب سنگین تر بودن این ورق ها نسبت به هم معادل های خود می باشد.

ورق سیاه معمولاً در دمایی بالاتر از ۹۳۰ درجه سانتی گراد با انجام عملیات نورد فشاری به دست میاد. ضخامت ورق سیاه به طور عادی بین ۱ میلیمتر تا ۱۰ سانتی متر می باشد. همچنین ورق سیاه داری سطحی زبر، رنگی سیاه و مات می باشد که با چشم مسلط قابل تفکیک با سایر ورق های آهنی هست. 

مهم‌ترین مزیت ورق گالوانیزه، مقاومت فوق‌العاده آن در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی است. این ورق به دلیل وجود لایه روی، در برابر رطوبت، باران، و سایر عوامل محیطی مقاوم است.

به طول کلی باید این نکته را در نظر بگیرید که قیمت هر محصولی مانند قیمت ورق آجدار از اهمیت بالایی برخوردار است. البته به علاوه قیمت ورق آجدار، عوامل بسیار دیگری هم هستند که از اهمیت بالایی برخوردارند. 

همچنین، به عنوان مثالی دیگر هم می توان به قیمت تیرآهن هاش اشاره کرد. قیمت این تیرآهن به دلیل اهمیت آن در کاربردهای مختلف و استفاده از آن در ساختمان ها و البته ویژگی هایی مانند مقاومت در برابر زلزله، از اهمیت بالایی برای خریداران برخوردار است. 

همه چیز در مورد تفاوت ورق سیاه با ورق ضد زنگ

ویژگی ظاهری ورق سیاه چیست؟

از ویژگی های ظاهری و خصوصیات ورق سیاه و البته تفاوت ورق سیاه با ورق ضد زنگ در این ویژگی های ظاهری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رنگ سیاه و تیره
  • قابلیت جوش پذیری
  • استحکام و دوام بالا
  • سطح پرداخت نشده
  • یکپارچگی ساختار بالا 

البته این را هم در نظر داشته باشید که قیمت هر محصولی مانند قیمت ورق هاردوکس در کاربردهای مختلف، متفاوت است. کاربردها جز عوامل مهم و تاثیرگذار بر قیمت ورق هاردوکس و محصولات دیگر هستند. همچنین، رنگ آمیزی ورق گالوانیزه بسیار ساده است و می‌توان از آن در نماهای خارجی و دکوراسیون استفاده کرد.

به عنوان مثالی دیگر هم می توان به قیمت میلگرد استیل اشاره کرد. قیمت میلگرد استیل در کاربردهای مختلف، تفاوت هایی را شامل می شود؛ زیرا هر کاربرد ویژگی های مختص به خود را نیاز دارد. 

ویژگی ظاهری ورق سیاه چیست؟

ورق سیاه چه کاربردی دارد؟

“تفاوت ورق سیاه با ورق ضد زنگ” در طیف وسیعی از صنایع مختلف قابل بررسی و مشاهده است که این دو نوع ورق در آنها مورد استفاده قرار می گیرند که از آن جمله می توان به چند نمونه اشاره کرد:

  1. صنعت ساختمان
  2. کاربرد های سازه ای با توجه به استحکام بالا
  3. سقف و نما
  4. تقویت در بتن
  5. صنعت خودروسازی
  6. ساخت پنل بدنه خودرو
  7. شاسی
  8. قطعات خودرو
  9. بخش انرژی

کاربرد ورق سیاه شامل بخش اعظمی از صنعت می باشد که نیاز روز افزون آن طی ده های اخیر بیشتر نیز شده است.

ورق سیاه خود نیز به دو صورت صنعتی و معمولی در صنعت مورد استفاده قرار میگیرد. از ورق های سیاه معمولی در صنایع ساختمانی و دکوراسیون استفاده می شود که محتوی عناصری همچون فسفر، گوگرد، کربن و سیلیس می باشند. البته کربن عنصر اصلی در تفاوت ورق سیاه معوملی و صنعتی می باشد که در میزان سختی این دو تفاوت قائل می شود.

ورق های سیاه صنعتی در ابعاد زیاد و به صورت انبوه توسط کارخانه ها تولید می شود که از آنها در مواردی همچون ساخت مخازن استفاده می شود. 

برای مثال، قیمت فلنج ممکن است از نحوه نصب و شرایط آن تاثیر پذیرد که این مورد بر اساس توافق شما و تولید کننده یا نصاب است.

به عنوان مثالی دیگر، می توانیم به قیمت ورق mo40 اشاره کنیم که این نوع ورق هم از این قاعده مستثنا نیست. قیمت ورق mo40 در بسیاری از موارد به عوامل مختلفی بستگی دارد که نحوه نصب و اجرا هم می تواند جز آن عوامل باشد. 

ورق سیاه چه کاربردی دارد؟

تفاوت ورق سیاه با سایر ورق های آهنی در چیست؟

همه ورق هایی که به وسیله کارخانجات تولید میشود با استفاده از فرآیند نورد تولید و عرضه خواهند شد. در عملیات نورد ضخامت یک صفحه یا قطعه آهنی را به وسیله غلتک ها کاهش می‌دهند.

ورق سیاه در هنگام تولید و فرآوری تا دمای ۱۰۰۰ تا ۱۲۵۰ درجه سانتیگراد، گرم می شود. این کار باعث می شود ورق سیاه به شکل خمیری در آید و نورد پذیری آن زیاد شود. ورق سیاه که نورد پذیری بالایی دارد داری خواصی همچون انعطاف پذیری بالا، مقاومت در برابر ضربه و دمای یکنواخت در سطح ورق است. 

این نکته را در نظر داشته باشید که قیمت رابیتس در انواع مختلف آن تفاوت هایی را داراست. دلیل این تفاوت می تواند عوامل مختلفی را در بر داشته باشد اما به طور کلی می توان گفت که تفاوت در ویژگی های انواع آن موجب این تفاوت در قیمت رابیتس می شود. 

البته قیمت محصولات دیگر مانند قیمت میلگرد st52 هم از این قاعده مستثنا نیست و عوامل مختلفی مانند آلیاژ، کیفیت و … بر قیمت آن تاثیر بسزایی می گذارند. 

تفاوت ورق سیاه با سایر ورق های آهنی در چیست؟

ورق ضد زنگ چیست؟

ورق ضد زنگ همچنان که از نامش پیداست، در برابر خوردگی و زنگ، مقاوم است. عنصر اصلی تشکیل دهنده این نوع از ورق ها آهن ، کروم و نیکل می باشد. این نوع از ورق های فولادی همچنین  در مقابل حرارت و اکسیداسیون مقاومت بیشتری، نسبت به سایر ورق‌های فولادی از خود نشان می دهند.

عموم مردم ورق های ضد زنگ را به عنوان استیل، نیز می شناسند. اما ورق های های ضد زنگ بخاطر اینکه در داخل خود ترکیبی از عنصر کروم را دارند به این نام شناخته می شوند. به طور معمول حداقل میزان استفاده از ترکیب کروم در ورق های ضد زنگ حدودا ۱۱ درصد می باشد. اضافه کردن کروم به ورق های ضد زنگ باعث جلوگیری از اکسیداسیون می شود.

علاوه بر کروم در ورق های ضد زنگ از عنصر های دیگری از جمله نیکل و مولیبدن  است. نیکل باعث انعطاف پذیری ورق ضد زنگ و کاربرد آن در محیط های مختلف می شود. به طور کلی هر چقدر کروم بیشتری به ورق های ضد زنگ اضافه شود این نوع از ورق های فولادی در مقابل اکسیداسیون مقاومت بیشتری از خود نشان می دهند. 

همانطور که اشاره شد، نحوه اجرای هر محصولی می تواند به طور غیر مستقیم بر قیمت هر محصولی تاثیرگذار باشد. برای مثال، قیمت میلگرد ck45 هم ازاین قاعده مستثنا نیست اما باید توجه داشته باشید که این مورد بیشتر به توافق میان شما و نصاب و یا تولید کننده و قرارداد شما دارد. 

همچنین، به عنوان مثالی دیگر می توان به قیمت لوله درز دار اشاره کرد. قیمت لوله درز دار در انواع مختلف تفاوت هایی دارد. به علاوه، مواردی مانند نصب و … هم بر قیمت آن به طور غیر مستقیم تاثیر می گذارند. 

ورق ضد زنگ چیست؟

خصوصیات ورق ضد زنگ شامل چه مواردی است؟

از خصوصیات و ویژگی های ورق ضد زنگ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت در برابر خورگی
  • قابلیت جوش پذیری
  • مقاوم در دمای بالا
  • ماندگاری بالا و عدم نیاز به تعمیر
  • بهداشتی بودن

کاربرد های ورق ضد زنگ گسترده است. امروزه از خانه تا بازار به صورت انبوه از ورق های ضد زنگ استفاده می شود. به چند مورد از کاربرد های ورق ضد زنگ اشاره می کنیم:

  • معماری و ساخت و ساز: ساخت سقف های شیروانی، دکوراسیون داخلی منزل، شیرآلات آب، پوشش درب های منزل و پنجره ها و…
  • صنعت خودرو: بدنه خودروها، اتصالات ماشین، قطعات ریز و درشت
  • داروسازی و پزشکی : محفظه های دارویی، مهندسی پزشکی، ابزآلات دندانپزشکی، تجهیزات مطب و پزشکی و…

ورق های ضد زنگ، شکل پذیری، سختی و قابلیت ارتجاعی خوبی دارند. این ورق ها در برابر آتش نسبت به سایر ورق های فولادی تحمل پذیری بالاتری از خود نشان می دهند‌.

قابلیت شستشو و تمیز کردن از ویژگی های ورق های ضد زنگ می باشد. این ورق ها را می تواند با پودر های شستشو به راحتی تمیز کرد. قابلیت بازیافت پذیری این ورق ها آنها جزء محصولات تجدید پذیر کرده است.

تقریبا صد در صد ورق ضد زنگ را می توان بازیافت کرد. این امر نشان می دهد که این ورق ها با طبیعت سازگاری بهتری دارند.

خصوصیات ورق ضد زنگ  شامل چه مواردی است؟

ورق های ضد زنگ را چند نوع دسته بندی دارند؟

ورق‌های ضد زنگ که به فولاد ضد زنگ یا استنلس استیل هم معروف هستند، به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ زدگی، در طیف گسترده‌ای از صنایع کاربرد دارند. تنوع گریدها و ویژگی‌های این ورق‌ها، انتخاب را برای مصارف مختلف آسان می‌کند.

از مولبیدن برای سخت شدن ترکیبات ورق ضد زنگ استفاده می شود. این ماده سبب مقاوم شدن ورق های ضد زنگ مقابل گاز کلر می شود. در این جدول، به دسته‌بندی ورق‌های ضد زنگ بر اساس ساختار میکروسکوپی و معرفی رایج‌ترین گریدها در هر دسته می‌پردازیم:

نوع ورقعناصر اصلیمزایا
آستنیتیکروم، نیکلشکل پذیری بالا، مقاومت به خوردگی عالی
فریتیکرومقیمت پایین، مغناطیسی
مارتنزیتیکربن، کرومسختی و استحکام بالا
دو فازآستنیتی + فریتیمزایای هر دو نوع آستنیتی و فریتی

سخن پایانی

به طور کلی می توان تفاوت های ساختاری و ظاهری ورق های ضد زنگ و ورق سیاه را عامل اصلی این دو ورق با یکدیگر دانست. ورق سیاه قابلیت بالایی در جوش پذیری دارد حال آنکه ورق ضد زنگ  داری مقاومت دارای خوردگی دارا می باشد.

ورق های سیاه با نورد گرم تولید می شوند این در حالی است که ورق های ضد زنگ با نورد سرد تولید می شوند. همچنین ورق های سیاه در مقایسه با ورق های ضد زنگ در ابعاد مشخص و هم معادل به دلیل تراکم بالای آلیاژ و مواد به کار رفته سنگین تر می باشند. به طور معمول ورق های ضد زنگ نسبت به ورق های سیاه توسط کارخانجات به بهای بیشتری عرضه می شوند.

ورق های سیاه را به دلیل داشتن کربن زیاد در صنایعی به کار می برند که محصول حاصله مقاومت بیشتری در مقابل ضربه و فشار را متحمل شود حال ورق های ضد زنگ به دلیل استفاده کروم که قابلیت انعطاف پذیری را به این ورق ها می دهد چنین قابلیتی را دارا نمی باشند.

می توان نتیجه گرفت که ورق سیاه و ورق ضد زنگ هر دو دارای مزیت ها و کاربردهای بیشماری هستند که در شرایط و مکان های مختلف استفاده می شوند. 

02168517000