تفاوت نبشی با تیر‌آهن چیست؟

از‌ مقاطع فولادی دو محصول اساسی به نام نبشی و تیرآهن تولید می‌شود که برای صنایع زیادی قابل استفاده و ضروری اند. چرا پی بردن به تفاوت نبشی‌ها پر اهمیت است؟ مقاطع فولادی شباهت زیادی بهم دارند و جزو پروفیل های باز محسوب می‌شوند. ولی با وجود شباهت های زیادی که دارند از تفاوت نبشی با تیرآهن نمی‌توان چشم‌پوشی کرد. 

برای مهندسان ساخت و ساز و کسانی که با این مقاطع ر‌وکار دارند دانستن تفاوت نبشی با ناودانی بسیار دارای اهمیت است . این مقاطع از لحاظ کاربرد و شکل ظاهری باهم تفاوت دارند . نبشی از دو تا بال درست شده است که ارتفاع این بال ها می‌تواند مساوی یا غیر‌مساوی با یکدگیر باشند و ناودانی هم از دو‌تا بال و یک جان  تشکیل شده است که ارتفاع  لبه‌ها یا بال‌هایش همواره باهم برابر‌هستند‌. 

تفاوت نبشی با تیر‌آهن چیست؟

قیمت نبشی

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت نبشی با ما تماس بگیرید.

در این مطلب با چه مواردی آشنا می شویم ؟ 

در این مطلب با چه مواردی آشنا می شویم ؟ 

نبشی چیست؟

نبشی ها مقاطع فولادی V یا L شکل هستند که به ترتیب دو ضلع آن‌ها با زاویه ای ۹۰ یا ۴۵ درجه در کنار هم قرار دارند. طول اضلاع نبشی به صورت برابر و یا نابرابر، است. 

نبشی آهن منحنی، نوعی پروفیل فولادی است که از خم کردن نبشی معمولی در شعاع های مختلف به وجود می آید. این محصول در اشکال و اندازه های متنوع تولید می شود و کاربردهای گسترده ای در صنایع مختلف دارد.

زاویه نبشی هرچه بیشتر باشد می‌تواند تنش وزن بالاتر را تحمل کند و احتمالا به این دلیل است که نبشی هایی که با زاویه ۹۰ درجه هستند در بازار خریدار بیشتری دارند و در صنعت ساخت و ساز، متداول تر هستند. 

نبشی فولادی بر‌اساس و توسط فولاد کربی یا فولادی که کم آلیاژ است با مقاومت بالا طی فرایند نورد گرم تولید می‌شود. تفاوت نبشی با تیرآهن در شکل خارجی و شکل داخلی مواد ساخته شده است.

به طور کلی باید به این نکته دقت کنید که قیمت هر محصول دیگری از ویژگی هایی که دارد، تاثیر می پذیرد. قیمت میلگرد st37 هم از این قاعده مستثنا نیست و از ویژگی هایی که دارد، می توان قیمت آن را تعیین کرد، اما این تنها عامل برای تعیین قیمت میلگرد st37 نیست. 

همه چیز در مورد تفاوت نبشی با آهن

انواع نبشی کدامند؟

در بازار انواع نبشی وجود دارد که بر‌ اساس روش تولید، آلیاژ استفاده شده و طول بال، دسته بندی می‌شوند. نحوه تولید نبشی به دو صورت پرسی و فابریک است. در استفاده‌های معماری، تفاوت نبشی با تیرآهن اهمیت بسیاری دارد.

در بخش قبل دانستیم که نبشی آهن منحنی چیست. ضمن اینکه باید این نکته را بدانید که هر محصولی در انواع مختلف قیمت متفاوتی دارد. برای مثال، قیمت میلگرد st52 همانند نبشی در انواع مختلف، قیمت متفاوتی دارد که این تفاوت قیمت از تفاوت در ویژگی های آن و عوامل دیگر تاثیر می پذیرد. 

روش فابریک

نبشی تولید شده با این روش به طور مستقیم از شمش فولادی و طی فرایند نورد گرم تهیه می‌شود و این فرایند به این شکل است که شمش فولادی در کوره ذوب شده ‌و به ابعاد و شکل مورد‌نظر در می‌آید و طول نبشی که به این روش تولید می‌شود ۶ یا ۱۲ متر است.

روش پرسی

در این روش ورق های فولادی که از وسط خم شده اند به روش نبشی پرس شده و معمولا طول این نبشی پرس شده ۶ متر است. تفاوت نبشی با تیرآهن در نحوه استفاده در ساختمان‌های بتنی و فلزی مشخص است.

علاوه بر آن، قیمت رابیتس هم مانند میلگردها و نبشی ها، در انواع مختلف، تفاوت هایی را با نوع دیگر آن شامل می شود. به عنوان مثال، قیمت رابیتس در انواع دیگر آن با توجه به کاربرد متفاوتی که دارد، تفاوت هایی را داراست. 

انواع نبشی کدامند؟

انواع نبشی بر‌ اساس آلیاژ چیست؟

البته پیش از هر چیز، بهتر است این نکته را بدانید که قیمت هر محصولی مانند قیمت وال پست منقطع، مانند نبشی در کاربردهای متفاوت، فرق می کند. البته تنها کاربرد عامل موثر بر این تفاوت قیمت در این محصولات نیست. در ساخت سازه‌های بتنی، “تفاوت نبشی با تیرآهن” نقش مهمی در استحکام ساختمان دارد.

خرپاها از اعضای باربر اصلی در سازه‌های مختلف هستند. کاربرد نبشی استیل به دلیل شکل هندسی خاص خود، می‌توانند به عنوان اعضای اصلی خرپاها مورد استفاده قرار بگیرند و به افزایش مقاومت و پایداری سازه کمک کنند.

نبشی‌ ها در آلیاژ‌های مختلف تهیه می‌شوند مانند:

  • نبشیA36: این مدل نبشی (A36) جزو ارزان‌ترین فولاد‌های بازار محسوب می‌شود که قابلیت خم‌کاری، جوشکاری و ماشین‌کاری دارد و به همین دلیل در ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات به کار می‌رود.
  • نبشی گالوانیزه: این نوع نبشی (گالوانیزه) در مکان هایی که احتمال اکسید شدن نبشی زیاد است، کاربرد داشته و به صورت ضد‌زنگ عمل می‌کند. تفاوت نبشی با تیرآهن در تحمل وزن و فشارهای مختلف موثر است.
  • نبشی 304 وL304: این نبشی های 304 یاL304 ضد‌خوردگی بوده و مقاومت بالایی دارند. به همین‌خاطر برای آب وهوای مرطوب و اسیدی خیلی مناسب هستند.
  • نبشی T316: آلیاژ T316 از یک لایه نیکل و فولاد ضد زنگ ترکیب شده. بازر‌ترین ویژگی آن مقاومت بالا در برابر حرارت و خوردگی است. مهندسان عمران باید در طراحی ساختمان‌ها به تفاوت نبشی با تیرآهن توجه کنند.

به علاوه قیمت فلنج هم از این قاعده مستثنا نیست و در کاربردهای متفاوت، قیمت های متفاوتی را می توان پیدا کرد. برای انتخاب این محصول باید عوامل متفاوتی از آن را در نظر بگیرید و تنها قیمت فلنج برای خرید آن کافی نیست. 

انواع نبشی بر‌ اساس آلیاژ چیست؟

انواع نبشی بر‌ اساس طول بال چیست و نحوه نامگذاری آنها چگونه است؟

هنگام خرید نبشی‌ آهن منحنی، توجه به برخی نکات کلیدی برای اطمینان از کیفیت و تناسب آنها با نیاز شما ضروری است.در خرید هر محصولی مانند ورق mo40، توجه به قیمت آن از اهمیت بالایی برخوردار است. قیمت ورق mo40 علاوه بر عوامل بسیار دیگری مانند کیفیت و موارد دیگر اهمیت دارد.

به علاوه، در خرید میلگرد استیل هم، توجه به قیمت آن مهم است. قیمت میلگرد استیل، از کیفیت آن تاثیر بسیاری می پذیرد و طبیعتا، هر چه کیفیت بیشتر باشد، قیمت آن هم بیشتر خواهد بود. 

نبشی ها می‌توانند بال هایی داشته باشند که با یکدیگر مساوی و یا نا‌مساوی باشند. هر‌یک از نبشی‌ها دارای کار‌برد خاصی برای‌خود هستند.

نام گذاری نبشی

نبشی ها را معمولا با دو مؤلفه اندازه ضخامت و بال می‌شناسند. از حرف L برای نام ‌گذاری نبشی‌ها استفاده می‌شود و اگر بال ‌های نبشی مساوی باشند، فقط اندازه یکی از بال ها را در کنار حرفL می‌نویسند. در اجرای پروژه‌های عمرانی، استفاده از تفاوت نبشی با تیرآهن باید با دقت انجام شود.

برای مثال L100 نوعی از چنین نبشی است. اما اگر اندازه بال ها مساوی نباشد باید اندازه هر دو بال را کنار L نوشت

 (مانند L 100*250 ).

گاهی اوقات ابعاد نبشی به طور 5×40×40 نوشته می‌شود. که این مسئله نشان دهنده این است که اندازه بال ها 40  و ضخامت بال 5 میلی‌متر است. برای نمایش ابعاد نبشی، اول ضخامت و بعد هم طول بال ها آورده می‌شود‌. تفاوت نبشی با تیرآهن می‌تواند بر ایمنی و پایداری ساختمان تأثیر گذاشته و از وقوع حوادث جلوگیری کند.

انواع نبشی بر‌ اساس طول بال چیست و نحوه نامگذاری آنها چگونه است؟

نبشی در صنایع مختلف چه کاربردی دارد؟

در صنایع برای اهداف مختلف از نبشی های فولادی استفاده می‌شود. یکی از متداول ترین موارد استفاده شده از نبشی‌های فولادی، چارچوب سازی است. هم اینکه برای کار‌های تزیینی تقویت کنندگی از این محصول استفاده میشود. ۸ کاربرد نبشی به شح زیر است:

  1. ساخت پل، قفسه و انبار
  2. ساخت فریم ‌تخت، نردبان، نیمکت و صندلی
  3. برج های ارتباطی، کابل و برق
  4. ساخت ستون و خرپا
  5. ساخت قاب‌هایی در سیستم تهویه هوا
  6. استفاده برای اتصالات ساده در سازه
  7. شاسی کشی آسانسور
  8. صنعت کشتی سازی و خودرو‌سازی

در کل، روش تولید هر محصولی مانند ورق آلمینیوم بر قیمت ورق آلمینیوم، تاثیرگذار است. قیمت ورق آلمینیوم از روش تولید آن تاثیر غیر مستقیم می پذیرد، زیرا ممکن است در روش تولید، آلیاژهای متفاوتی استفاده شود. متخصصان سازه باید در انتخاب مواد ساختمانی به تفاوت نبشی با تیرآهن توجه ویژه داشته باشند.

به علاوه، این نکته درباره قیمت ورق هاردوکس هم صدق می کند. قیمت ورق هاردوکس در هنگام تولید، ممکن است با توجه به آلیاژهای مورد استفاده در آن و یا تفاوت در فرآیند تولید، تغییراتی در قیمت آنها مشاهده شود. انتخاب مناسب بین تفاوت نبشی و تیرآهن در ساختمان‌های مختلف بستگی به نوع و طراحی سازه دارد.

نبشی در صنایع مختلف چه کاربردی دارد؟

تیرآهن فولادی به چه میگویند؟

تیرآهن فولادی یک سازه بسیار پرکابرد است که تنش‌های برشی و لنگر خمشی را تحمل می‌کند. از همین جهت در ساختمان سازی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. انواع تیرآهن  IPE ‌،INP ،IPB و لانه زنبوری وجود دارد که هر یک از این تیرآهن‌ها کاربرد بخصوصی دارند.  

تیرآهن یک پروفیل محسوب می‌شود. از جمله اشکال تیرآهن می‌توان به شکل I  و H اشاره کرد. در واقع شما هر نوع تیرآهن را در یک سازه ساختمانی خواهید دید. چرا که وظیفه اصلی آن تحمل انواع تنش‌هاست.  

تیرآهن برای خرپا، ستون و تیر مورد کاربری قرار می‌گیرد. در ادامه این را هم باید گفت که تیرآهن پروفیلی از دو بخش بال و جان بوجود آمده. قسمت اصلی و میانی تیرآهن، جان و لبه‌ها و کناره‌های آن بال نام دارد. 

البته این نکته را هم نباید فراموش کرد که در تهیه هر محصولی مانند میلگرد ck45 و یا نبشی، مقایسه قیمت آنها در انواع مختلف اهمیت دارد، زیرا قیمت میلگرد ck45 با توجه به کاربردهای متفاوتی که دارد، تفاوت هایی را شامل می شود. 

تیرآهن فولادی به چه میگویند؟

انواع تیرآهن در ساخت و ساز و مزیت استفاده از آنها

تیرآهن به عنوان ستون ساختمان شناخته می‌شود. از همین جهت، کسانی که در کار ساخت و ساز هستند و در این صنعت فعالیت می‌کنند خوب است که با انواع تیرآهن و تفاوت تیر آهن و نبشی، آشنا باشند. تیرآهن یک پروفیل است که باعث مقاوت و استحکام سازه شده و با تحمل انواع تنش، شکل ساختمان را حفظ می‌کند. بر همین اساس باید گفت که تیرآهن‌ها دارای تنوع بسیار زیادی هستند. معمولا تیرآهن را به صورت شاخه.ای می‌فروشند.  به طور کل هر شاخه حدود 6 یا دوازده متر است. این محصول  پروفیلی بسیار متنوع است. برای مثال از انواع آن می‌توان به تیرآهن بال پهن، تیرآهن T شکل، تیرآهن ipe، تیرآهن گالوانیزه، تیرآهن مسطح، تیرآهن ساختمانی و تیرآهن زاویه‌ای اشاره کرد. که هر کدام از انواع تیر آهن، کاربرد خاصی در صنعت ساختمان سازی دارند.

مزیت استفاده از تیرآهن در یک بنای ساختمانی

  • بعد از پایان کار نصب و جوشکاری تیرآهن‌ها، امکان توسعه وجود دارد.
  • اتصال چندین قطعه به یکدیگر از طریق جوش امکان پذیر است.
  • تیرآهن قطعه‌ای است که به صورت پیش‌ساخته در کارخانه‌ها یافت می‌شود.
  • اجرا و نصب تیرآهن پروفیلی، با سرعت بالایی انجام می‌شود.

برای ساخت ساختمان‌هایی با ارتفاع‌های زیاد کاربرد فراوانی دارند.

انواع تیرآهن در ساخت و ساز و مزیت استفاده از آنها

مقایسه انواع نبشی ها با یکدیگر

نبشی ها یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی در صنعت هستند که از دو بال عمود بر هم تشکیل شده‌اند. تنوع در نوع ساخت، جنس، اندازه و شکل ظاهری، منجر به وجود آمدن انواع مختلف نبشی شده است. 

در این جدول، به مقایسه انواع نبشی ها با یکدیگر می‌پردازیم:

نوع نبشیظاهرجنسروش تولید
نبشی بال مساویبال های هم اندازهفولاد، آلومینیومپرسی، فابریک
نبشی بال نامساویبال های با اندازه های مختلففولاد، آلومینیومپرسی، فابریک

سخن پایانی

تیرآهن و نبشی دو مقطع فولادی پرکاربرد در صنعت ساختمان‌سازی و صنایع دیگر هستند. اغلب سازندگان و مهندسان ساختمان با انواع آن آشنایی دارند. قیمت نبشی و قیمت تیرآهن تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد. مهم‌ترین شباهت تیرآهن و ناودانی نیز در کاربرد آن‌ها تعریف می‌شود.. تفاوت تیرآهن و نبشی را می‌توان در شکل ظاهری، استانداردهای تولیدی و کاربردهایشان پیدا کرد.

02168517000