برش ورق هاردوکس به چه صورت می ‌باشد؟

برش ورق هاردوکس به خاطر سختی بسیار، کمی دشوار است. زیرا انرژی حرارتی باید در فرآیند برش ورق فولادی ضد سایش وارد بشود. گزینه‌هایی در برش حرارتی وجود دارد مانند برش خودکار ،برش پلاسما و برش حرارتی که هر کدام برای مخصولی ویژه کاربرد دارند. در ادامه این مقاله، همراه ما باشید تا با جزئیات بیشتری از نحوه برش و موارد دیگر این نوع ورق ها آشنا شویم. 

برش ورق هاردوکس به چه صورت می ‌باشد؟
بازار آیرون

آگاهی از قیمت روز رابیتس در بازار آیرون

ترکیبات و ویژگی های ورق هاردوکس

از جمله عناصر موجود در ورق هاردوکس می‌توان نیکل، کروم‌، فسفر،‌‌‌ گوگرد ‌‌و بور را می توان نام برد.استفاده از این عناصر برای سطحی یکنواخت وصاف در فولاد مماسب است و قدرت فولاد را زیاد می‌کند تا تأثیر افزایش کربن در‌این خصوصیت کمتر شود. یکی دیگر از خصوصیات ورق هاردوکس، سبکی آن است که در سازه‌ های فلزی میتواند وزن سازه را حداقل تا 15 درصد کاهش دهد.

ویژگی های ورق هاردوکس 

ورق ‌هاردوکس دارای ویژگی‌هایی است که آن را برای برش ورق هاردوکس، جوش پذیری و ماشین کاری، آماده می‌سازد. نکته مهم هنگام عملیات جوشکاری، برش ورق هاردوکس و خمش این نوع ورقه‌ها، این است که برای محافظت از خود و اطرافیان باید بکوشید تا آسیبی به شما و خانواده وارد نشود. ورق هاردوکس به صورت نورد ساخته می‌شوند، این نوع ورق طولانی ترین عمررا در شرایط سخت دارد. 

در خرید هر نوع محصولی، توجه به قیمت آن حائز اهمیت است. برای مثال، قیمت رابیتس برای خریدار از اهمیت بسیاری برخوردار است. علاوه بر آن، عوامل بسیار دیگری هم هستند که بر قیمت این محصول تاثیر می گذارند که مهم ترین آنها، کیفیت است. 

 

همه چیز در مورد برش ورق هاردوکس

کاربرد ورق هاردوکس چیست؟

مهمترین ویژگی ورق هاردوکس با کیفیت، مقاومت سایشی بسیار بالا آن است. این ورق ها به دلیل سختی و چقرمگی بالا، در برابر سایش و خوردگی مقاوم بوده و عمر طولانی دارند.

همچنین، ویژگی ها هم جز آن دسته از عواملی هستند که بر قیمت هر محصولی تاثیر می گذارند. 

  • ورق‌های هاردوکس در مواردی مثل حمل مواد، نوار نقاله، معدن وساخت و ساز به کار می آید. در مواقعی که طراحان نیاز به افزایش عمر طولانی قطعه داشته باشند، از این ورقه‌ها استفاده می کنند.
  • از‌آنجا‌ که این ورق‌های هاردوکس خاصیت مکانیکی و جوش پذیری خیلی خوبی دارد، تعمیر ایراد ساز نیست و بعد از آن قطعه و یا دستگاه همانند روز اولش خواهد شد.
  • از این ورقه در ساخت صنعت راهسازی، دستگاه‌های خرد کننده سنگ کامیون‌ها، بیل و نوار، خصوصاً در آسیاب ها و معادن سنگ استفاده می شود.
  • این ورق به دلیل مقاومت زیادی که دارد در ساخت قطعات و وسایل‌هایی که در معرض سایش قرار دارند مانند بدنه کامیون حمل سنگ به کار برده می‌شود. 
این نکته را بدانید که تعرفه رابیتس یکی از مهم ترین مواردی است که مهندسین ساخت و ساز به آن توجه بسیاری دارند. عوامل مختلفی هستند که بر تعرفه رابیتس تاثیر بسزایی می گذارند. از جمله مهم ترین آن می توان به کیفیت و ابعاد اشاره کرد که بر تعرفه رابیتس تاثیر می گذارند.  
کاربرد ورق هاردوکس چیست؟

ورق هاردوکس، یک ورق ضد سایش

نام دیگر ورق هاردوکس، ورق ضد سایش است که مقاومت و سختی بسیار زیادی دارد و در برابر خوردگی، زنگ زدگی و سایش مقاومت می‌کند. ورق هاردوکس در گروه ورق های آلیاژی مقاوم به سایش قرار دارد که تولید آن در سال1974 بود. 

نه تنها در مورد ورق هاردوکس با تحمل فشار بالا، بلکه درباره ورق های دیگری مانند ورق mo40 هم این موضوع مشخص است که قیمت ورق mo40 در انواع مختلف متفاوت است، دلیل آن هم نیاز بازار به کاربردهای مختلف این ورق است. 

به علاوه، قیمت فلنج هم در انواع متفاوت، تفاوت هایی دارد. با این که این تفاوت ها بسیار زیاد نیستند اما می توان گفت که قیمت فلنج در انواع مختلف، قیمت متفاوتی را شامل می شود. 

این ورق، در کاربردهای صنعتی بسیاری قرار دارد. یک قطعه به صورت مداوم در معرض ضربه و سایش قرار دارد و باید از استحکام مطلوبی برخوردار باشد. برای ساخت این وسیله‌ها قطعاً باید از فولادهایی استفاده کرد که نسبت ضربه و سایش مقاوم هستند . 

ورق هاردوکس 500 از پرکاربردترین انواع گریدهای ورق های هاردوکس شناخته می شود. از این ورق در ساخت تجهیزاتی مانند لودر، بولدوزر، بیل مکانیکی، سینی ها و سطل های مکانیکی استفاده می شود. 

ورق هاردوکس یکی از انواع این ورقه‌های ضد سایش است. هرچند امروزه ورقه‌های ضد سایش متنوعی در بازار موجود است اما ورقه هاردوکس جز بهترین ورقه‌های فولادی به شمار می‌آید. مهمترین ویژگی آن انعطاف پذیری بالایش است. 

به همین دلیل، برش ورق هاردوکس به راحتی امکان‌پذیر است. ورقه‌های هاردوکس در دماهای بسیار پایین از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند. هنگام جوشکاری ورق هاردوکس، برش ورق هاردوکس و خمش باید اقدامات لازم حفاظتی انجام داده شود. 

ورق هاردوکس، یک ورق ضد سایش

برشکاری ورق هاردوکس چگونه انجام میشود؟

علاوه بر قیمت ورق هاردوکس، قیمت وال پست منقطع هم به عوامل مختلفی مانند نوع آلیاژ، ضخامت، ابعاد و استاندارد تولید بستگی دارد. انتخاب وال پست منقطع با قیمت مناسب و رقابتی، ضمن حفظ کیفیت، به صرفه‌جویی در هزینه‌ها نیز کمک می‌کند. 

سوراخ کردن یا برش در فلز ویژه مثل “برش ورق هاردوکس” به ابزارها و راه اندازی مناسب برای انجام صحیح کارنیاز دارد. ابزار لازم :

  1. مته های مغناطیسی
  2. روان کننده

پیش گرم کردن در برش 

پیش گرم کردن قبل از برش ورق هاردوکس بهترین راه برای از بین بردن خطر ایجاد ترک در امتداد لبه قطعه است.  پیش گرمایش قبل از برش ورق هاردوکس گاز اعمال می شود. دمای پیش گرمایش بر اساس درجه فلز و ضخامت ورق در حال برش انتخاب می شود. 

پیش گرمایش با استفاده از لنج های اکسیژن، تشک های گرمایش الکتریکی یا گرمایش در یک کوره انجام می شود.  دمای مورد نیاز در لبه ورق حین کار اندازه گیری می شود. 

ضمن اینکه کاربرد بر قیمت این محصول و سایر محصولات مانند قیمت میلگرد ck45 تاثیرگذار است. قیمت میلگرد ck45 از کاربردهای آن تاثیر بسزایی می پذیرد و علاوه بر آن، عوامل دیگری هم هستند که بر قیمت این میلگرد تاثیر می گذارند. 

برشکاری ورق هاردوکس چگونه انجام میشود؟

برش ورق هاردوکس اکسیژن یا سوراخ کردن چیست؟

هنگامی که ورق به دمای کیندلینگ رسید، اکسیژن خالص شروع به نفوذ در ورق فولادی هاردوکس می‌کند. آن فرآیند به عنوان «برش اکسیژن» شناخته می‌شود که در آن اکسیداسیون با سرعت شروع می‌شود. 

فولاد اکسید شده به مذاب تبدیل می‌شود. با توجه به ضخامت ورق، این فرآیند می‌توان از چند ثانیه تا چند ساعت طول بکشد. در طی این فرآیند، مذاب می‌تواند شکلی از گودال کوچکی یا ابفشان از ماده به خود بگیرد.

برای مثال، قیمت ورق آلمینیوم هم مانند قیمت ورق هاردوکس از ویژگی های آن تاثیر می پذیرد. قیمت ورق آلمینیوم در ویژگی های مختلفی که دارد، متفاوت است. 

ضمن اینکه قیمت میلگرد استیل هم با توجه به ویژگی ها و مزایایی که دارد، تعیین می شود. این میلگردها به دلیل استفاده از آلیاژهای مختلف در روند تولید آنها، علاوه بر ویزگی های مختلف، قیمت های متفاوتی هم به دست می آورند. 

برش ورق هاردوکس اکسیژن یا سوراخ کردن چیست؟

برش لیزری چیست؟

برش لیزری هاردوکس از لیزرهای پرقدرت مبتنی بر حالت جامد، لیزرهای فیبر و لیزرهای گاز CO2 استفاده می کند که در هر دو حالت با تابش پیوسته و دوره ای پالس کار می کند.  یک پرتو لیزر جهت دار، انرژی بالایی را متمرکز می کند و تقریباً هر فولادی را بدون توجه به خواص حرارتی آن برش می دهد.  

در طول فرآیند برش ورق هاردوکس، هنگامی که در معرض پرتو لیزر قرار می‌گیرد، فلز فضای برش ذوب شده و مشتعل می‌شود. در ادامه این فرایند تبخیر شده یا توسط جریانی از گاز منفجر می‌شود. در این مورد، امکان دستیابی به برش های باریک با حداقل مناطق تحت تأثیر دما وجود دارد.  

برش لیزری تاثیر مکانیکی روی فلز در حال برش را از بین می‌برد؛ کوچک‌ترین تغییر شکل‌ها، هم موقتی در زمان برش ورق هاردوکس و هم پس از خنک شدن کامل باقی می‌ ماند. برش لیزری فولاد هاردوکس کمترین تاثیر را نسبت به انواع برش حرارتی فلزات دارد.  

منطقه تحت تاثیر دما هنگام استفاده از این روش بسته به ضخامت ورق هاردوکس در حال برش، 0.4-3 میلی متر از لبه است.  به دلیل سرعت برش و حداقل تاثیر حرارتی، برش لیزری برای ورق هایی با ضخامت 15-20 میلی متر استفاده می شود.  

گسترده ترین کاربرد برای قطعات ساخته شده از فولادهای مقاوم در برابر سایش، سطوح غربالگری (الک) برای صنایع معدنی، نجاری و ساختمانی است.

برش لیزری چیست؟

برش واترجت چیست؟

اساس تکنولوژی برش فلز واترجت ورق هاردوکس، اصل اثر فرسایشی یک جت آب پرسرعت ساینده، بر روی ماده برش است.  محتوای فیزیکی مکانیسم برش واترجت ، شامل جداسازی و شستن ریزذرات مواد از ناحیه برش ورق هاردوکس توسط جریان با سرعت بالا از ذرات ساینده است.  

دوام و اثربخشی جت دو فاز (آب و ساینده) با انتخاب بهینه تعدادی از پارامترهای برش، از جمله فشار و جریان آب، همچنین جریان و اندازه ذرات ساینده تضمین می شود. این روش اثر دما را روی فولاد هاردوکس از بین می برد. 

زیرا دما از 60 تا 90 درجه بیشتر نمی شود و در نتیجه سختی فولاد را در امتداد کانتور برش حفظ می کند.  برش واترجت فولاد هاردوکس برای استفاده در تولید قطعاتی که حفظ سختی فولاد در لبه های در معرض سایش مهم است، توصیه می شود.  استفاده از این روش به شما امکان می دهد عمر مفید قطعات را 1.5-3 برابر افزایش دهید. 

برش واترجت چیست؟

مقایسه ورق هاردوکس مقاوم در انواع آلیاژها

همانطور که می دانید، ورق‌های هاردوکس به عنوان فولاد ضد سایش شناخته می‌شوند که در برابر سایش، ضربه و خوردگی مقاومت بالایی دارند. این ورق‌ها در گریدهای مختلف با آلیاژهای متنوع تولید می‌شوند که هر کدام ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند. 

به طور کلی، در مقایسه هر محصولی در انواع مختلف آن، توجه به قیمت از اهیمت بسیاری برخوردار است. البته که برای مقایسه محصولاتی مانند قیمت میلگرد st52، باید عوامل بسیاری را در نظر بگیرید که تناسب قیمت و کیفیت این میلگردها با یکدبگر از اهمیت بالایی برخوردار است.

همچنین، در مقایسه قیمت میلگرد st37 هم باید به عوامل دیگری توجه کنید. اما مهم ترین نکته این است که صنعت خود را به درستی بشناسید و آن را به دقت بررسی کنید و اگر این میلگرد مدنظر شما بود، به بررسی قیمت آن با سایر موارد بپردازید. 

در جدول زیر، این نوع ورق های فلزی را در آلیاژهای مختلف مقایسه می کنیم: 

گریدسختیمقاومت به سایشمقاومت به ضربه
Hardox 400400 HBبالامتوسط
Hardox 450450 HBبالابالا
Hardox 500500 HBخیلی بالامتوسط
Hardox 550550 HBخیلی بالابالا

سخن پایانی

در نهایت، سختی و مقاومت بالای ورق هاردوکس، برش ورق هاردوکس را به فرآیندی چالش برانگیز تبدیل کرده است. انتخاب روش مناسب برش ورق هاردوکس، نقشی حیاتی در کیفیت و دقت برش، راندمان کار، و حفظ خواص و ویژگی‌های این ورق ارزشمند ایفا می‌کند.

روش‌های مختلفی برای برش ورق هاردوکس وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. انتخاب روش مناسب به عوامل مختلفی مانند ضخامت ورق، نوع و کاربرد قطعه، دقت مورد نیاز، تجهیزات و تخصص موجود، و بودجه پروژه بستگی دارد.

02168517000